3 ـ برای ایام تابستان ـ جز زمان مسافرت که با برنامة حسابشده و با پیشبینی کامل صورت خواهد گرفت ـ فعالیت در مراکز فرهنگی، مطالعات مورد نیاز، مرور درسهای گذشته و کسب آمادگی برای درسهای سال آینده پیشنهاد میشود .
تابستان تعطیل نیست، فقط نوع فعالیتهای صنفی طلبه عوض میشود. در تابستان فرصتی برای جبران بعضی از کمبودهای موجود در روند برنامههای صنفی و ایجاد تعادل و توازن در برنامه به دست میآید که بسیار مغتنم است .
طبعاً برنامة ورزش و تفریح در این فصل کمی پررنگتر از ایام تحصیل خواهد بود.[3 ]
4 ـ برنامة تعطیلات رسمی :این ایام که حدود یک ماه از سال تحصیلی را در بر میگیرد زمان مناسبی برای کارهای درسی فوق برنامه است .
درسهای فوق برنامه 3 ساعت
آشنایی با موضوع تعطیلی، مطالعه برحسب مقتضای ایام 2 ساعت
شرکت در مراسم، تعظیم شعایر، ارتباط با اساتید و شخصیتها، برنامههای جمعی و جلسات 4 و نیم ساعت
جمع کل 9 و نیم ساعت
5 ـ محرم، رمضان، فاطمیه
بر اساس قانون، طلاب پایههای نخست در این ایام تعطیل نیستند. سایر طلاب نیز به سفرهای تبلیغی میروند. با پیشبینی قبلی میتوان این برنامهها را در این زمان انجام داد. تحصیل متون دیگر، مطالعات مورد نیاز، ارتباط با اساتید، شرکت در مراسم معنوی و عزاداری و .. .
6 ـ ایام مسافرت :چون مسافرت انواع مختلفی دارد (سیاحتی، زیارتی، کاری، علمی، تبلیغی و.. . ) دستور جامعی برای آن نمیتوان ارائه کرد. ولی غالباً در سفر، تمرکز ذهنی، روحی و زمانی برای کار علمی جدی وجود ندارد. پرداختن به این برنامهها ـ که مورد احتیاج ما است و نیاز به تمرکز فراوان هم ندارد ـ سفر ما را پربارتر میکند؛ مطالعه سرگذشت بزرگان یا کتب مورد علاقه دیگر، اطلاع از جامعه (سرزدن به مراکز فرهنگی و.. . ) ، دیدار از خویشاوندان، ارتباط با مردم، تفریح، ورزش، تنوع، تجدید قوای روحی، کسب نشاط و طراوت
7 ـ در ساعات غیبت استاد یا همبحث رنگ علمی برنامه باید محفوظ بماند .مثلاً به کارهایی از قبیل تکمیل جزوات و تحقیق در موضوعات مورد نیاز درسی میتوان پرداخت .
برنامه علمی
برنامه پیشنهادی زیر برای طلبهای درنظر گرفته شده که دارای استعداد تحصیلی متوسط به بالا و قدرت جذب مباحث علمی است و در طی مدارج علمی دچار مشکل نمیشود . پشتکار، حوصله و همت کار مطالعاتی را دارا است .
یعنی حاضر است روزانه حدود هشت ساعت در ساحت دانشآموزی و پژوهش سرمایهگذاری کند و از تنوعجویی و سرکشی به فضاهای اشتغالزا و مسئولیتهای اجرایی پرهیز نماید .
هدف تحصیل خود را نیز صاحب نظرشدن دریکی از دانشهای حوزوی قرار دادهاست .
در این برنامه، نگاه ما به مراحل آموزشی حوزه نگاهی توصیفی است نه دستوری .
یعنی فرض را بر این گرفتهایم که طلبه این متون را به هر صورت تحصیل خواهد کرد . داوری نهایی پیرامون متون درسی و مراحل آموزشی حوزه بر عهدة این دفتر نیست. بر این فرض، باقیماندة نیازهای علمی طلبه که در فعالیت رسمی به آن پرداخته نمیشود، در این برنامه پیش بینی شده است .
چنین طلبهای 4 دورة 5 سالة علمی پیش رو دارد . در دورة اول و دوم (10 سال) زمینة فعالیت علمی او تماماً رنگ «آموزشی» دارد. 5 سال سوم، ترکیب «آموزش و تحقیق» با محوریت «آموزش» و 5 سال چهارم ترکیب «آموزش و تحقیق» با محوریت «تحقیق» فعالیت علمی او را پوشش میدهد.
5 سال اول آموزش مقدماتی
5 سال دوم آموزش عمومی
5 سال سوم آموزش تخصصی (و پژوهش)
5 سال چهارم پژوهش (و آموزش تکمیلی)
آموزش در 5 سال اول آموزش مقدماتی و در 5 سال دوم آموزش عمومی و در 5 سال سوم تخصصی است.
انس با قرآن و حدیث در 5 سال اول جنبه مقدماتی دارد.یعنی در حد معناشناسی، آشنایی با مفاهیم، ترجمة ظاهری، تجزیه و ترکیب آیات و نیز آشنایی اجمالی با جغرافیا و زبان احادیث میباشد.
مراجعه به شروح و تفاسیر، تنها به این هدف انجام میپذیرد. در 5 سال دوم جنبة عمومی پیدا میکند. یعنی مطالعة عمومی تفسیر و علوم قرآن و آشنایی با مبادی علم حدیث، رجال، درایه، تاریخ حدیث و.. . و در 5 سال سوم به فضای مباحث ویژه و مطالعة کتب تخصصی در این حوزهها راه مییابد.
دانشهای حوزوی: در دورة 5 ساله اول ادبیات، منطق، فقه و اصول تا پایان کتاب «لمعه» و در 5 سالة دوم فقه و اصول فقه تا پایان «کفایه» و فلسفه تا پایان «نهایه الحکمه» بهخوبی تحصیل میشود و در 5 سال سوم حضور فعال و پرمایه در درس خارج و تکمیل فقه و اصول، محور اصلی کار قرار میگیرد که به کسب توان تخصصی (اجتهاد) در این رشته میانجامد.
در مسئله برنامهریزی دو هدف کلی را باید دنبال کرد.
اول آگاهی از قواعد برنامهریزی و کسب بینش کلی نسبت به برنامه، که از مقولة معرفت و یک فرایند ذهنی است.
دوم التزام عملی به برنامه و اجرای کامل آن که از مقولة اراده و یک فرایند روحی است.
تمام آنچه در بحثهای گذشته بیان شد، تنها هدف اول را تأمین میکند و «شرط لازم» اقدام عملی است نه «شرط کافی» آن. از این پس همت و پشتکار و مجاهدت هر کس در به کار گرفتن این آگاهیها نویدبخش آیندة روشنی برای او خواهد بود.
سخن، گرچه پایان پذیرفت اما عمل، تازه باید آغاز گردد. زیرا آگاهی مقدمة عمل است.
ثَمَرَةُ العِلمِ العَمَلُ بِهِ.[4]
پی نوشتها :
[1] .در این برنامه هرگاه سخن از «مطالعات مورد نیاز» شده، این موضوعات در نظر بوده است. تفسیر قرآن کریم، روایات اهل بیت، تاریخ اسلام و سیره ائمه اطهار، تاریخ معاصر، تاریخ جهان، آثار شهید مطهری، پیرامون حوزه و روحانیت، زندگینامه بزرگان و مواردی از این دست.
[2]. الکتب بساتین العلماء (غررالحکم 991).
[3]. برای برنامه ایام تابستان پس از این سخنی به تفصیل خواهیم داشت.
[4]. غررالحکم: 4624.
منبع:پایگاه راه و رسم طلبگی
تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان
موضوع مطلب :